betingelser
Handelsbetingelser for private og erhvervsdrivende 12966
Disse handelsbetingelser gælder for brugen af FragtDanmark ApS’ (herefter benævnt “FragtDanmark”) hjemmeside, fragtdanmark.dk, og FragtDanmark ApS-applikationen (”Appen”). FragtDanmark samar-bejder med en række underleverandører (herefter benævnt “Underleverandører”) på deres platforme. FragtDanmarks opgave er at facilitere forbindelsen mellem underleverandørerne og deres kunder (her-efter benævnt “Kunder”), som samlet betegnes som “Brugeren”.
FragtDanmark driver ikke egen transportvirksomhed eller stiller egne køretøjer og udstyr til rådighed for underleverandørerne. FragtDanmark tilbyder udelukkende deres digitale platforme for at formidle kon-takten mellem Kunden og Underleverandøren.
FragtDanmark skal derfor være fritaget for ethvert erstatningskrav, tab eller andre tab
forbindelse med transaktioner eller forsikringsmæssige forhold mellem Underleverandøren og Kunden.
Denne politik er udarbejdet for at oplyse om FragtDanmark ApS opbevaring og behandling af dine persondata som privat bruger (herefter Bruger), og indgår på lige fod med FragtDanmarks øvrige politikker
som en integreret del af betingelser for Handelsbetingelser.
Denne Persondatapolitik er gældende fra 15. april 2024.
FragtDanmark lægger vi stor vægt på, at du er tryg ved at være Bruger hos os.
Når du bruger vores hjemmeside eller applikation (herefter Appen) indsamler, bruger og behandler vi
dine personoplysninger. Beskyttelsen og fortroligheden af disse personoplysninger er vigtig for os,
hvorfor vi behandler dine oplysninger ansvarsfuldt, med respekt for dit privatliv og naturligvis i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder databeskyttelsesloven.
Denne persondatapolitik er udarbejdet for at oplyse om FragtDanmark og behandling af dine persondata på FragtDanmarks platforme, og indgår på lige fod med FragtDanmarks øvrige politikker som en integreret del af handelsbetingelserne for Brugere (”Handelsbetingelser”). Politikken regulerer behandlingen af personoplysninger udført af FragtDanmark i forbindelse med leveringen af ydelserne beskrevet i Handelsbetingelserne.
I denne persondatapolitik forklarer vi, hvordan vi behandler dine personoplysninger, hvilken kategori af personoplysninger disse aktiviteter omfatter samt formålet med og retsgrundlaget for disse behandlingsaktiviteter. Vi forklarer også, hvornår og hvorfor dine personoplysninger videregives til en tredjepart samt informerer om dine rettigheder i forbindelse med vores behandling af dine personoplysninger.
FragtDanmark indhenter og behandler en række oplysninger om Brugeren i forbindelse med oprettelse af brugerprofil på vores digitale platforme.
Ved oprettelse giver Brugeren udtrykkeligt samtykke til, at FragtDanmark må behandle oplysningerne om adresse, navn, kontaktoplysninger og betalingsoplysninger
i overensstemmelse med Databeskyttel-sesforordningen.
Brugeren giver også udtrykkeligt samtykke til, at FragtDanmark videregiver visse oplysninger til Under-leverandøren, når der foreligger en bindende aftale.
FragtDanmark er den dataansvarlige for denne behandling, og behandling af personoplysninger foreta-ges i
overensstemmelse med god databehandlingsskik i henhold til Databeskyttelsesloven.
beskrivelsen af Opgaven.
§ 2 Betaling
Betaling accepteres via VISA-Dankort, VISA, VISA Electron og Mastercard gennem FragtDanmarks plat-forme.
Alle beløb angives i danske kroner og inkluderer eller ekskluderer moms afhængigt af, om Kunden er forbruger eller virksomhed.
FragtDanmark anvender Pensopay, en godkendt betalingsserver, der krypterer alle betalingsoplysnin-ger.
FragtDanmark tilbyder sin service ved at lette tilbud og accept mellem Underleverandøren og Kunden via FragtDanmarks platforme. Herefter kan FragtDanmark ikke holdes ansvarlig i erstatningsmæssig eller forsikringsmæssig henseende.
Det er Underleverandørens ansvar at levere Kundens gods til den aftalte tid og sted.
I tilfælde af forsinkelser skal Kunden kontakte FragtDanmark.
Hvis Kunden opdager, at Underleverandøren har forvoldt skade på Kundens gods, ejendom eller per-son, skal Kunden anmelde skaden direkte til FragtDanmark via den primære e-mail, som er angivet på hjemmesiden.
FragtDanmark vil efterfølgende hjælpe med at indgive en skadesanmeldelse til Underleverandørens forsikringsselskab med det formål at opnå udbetaling af forsikringssummen.
Kunden skal ved henvendelsen til FragtDanmark medsende en beskrivelse af hændelsesforløbet samt billeder af skaden, før FragtDanmark kan bistå med skadesanmeldelsen til Underleverandørens forsik-ringsselskab.
Kunden skal herefter afvente Underleverandørens forsikringsselskabs behandlingstid vedrørende aner-kendelse af skaden og udbetaling af forsikringssummen.
FragtDanmark leverer udelukkende de digitale platforme og logoer og kan derfor ikke holdes ansvarlig for skader, som Underleverandøren påfører godset, Kunden eller dennes ejendom.
FragtDanmark er en online platform og applikation, der faciliterer kontakten mellem Brugerne for at muliggøre transport af varer i Danmark. Formålet med FragtDanmarks tjenester er at sikre, at Brugerne af platformen kan få transporteret varer ved hjælp af følgende transportmidler:
• Varevogn
• Liftvogn
• Kølevogn
• Lastbil
• Kranbil
• container
Hvis varerne er for store i forhold til det valgte transportmiddel af Kunden, forbeholder Underleveran-døren sig retten til at nægte at medtage varerne. Kunden vil i sådanne tilfælde blive pålagt at betale minimumssatsen for transporten.
Brugere, der ønsker at oprette sig på platformen, skal angive følgende oplysninger:
• Navn
• Kreditkortoplysninger og
• Mobilnummer samt e-mail.
Oplysninger fra Underleverandøren fremgår af en separat aftale. For at oprette en profil skal Brugerne være mindst 18 år.
FragtDanmark giver Kunden mulighed for at sende en anmodning om transport til en Underleverandør. Kunden kan sende en anmodning om transport her og nu, eller Kunden kan indtaste dato og tidspunkt for den ønskede transport.
Det er Kundens fulde ansvar at angive den korrekte vægt på varen ved bestillingen, da vægten af va-ren er afgørende for, hvordan FragtDanmark behandler opgaven.
Når Kunden indgår kontrakten med FragtDanmark, bringes Kunden derefter i kontakt med en Underle-verandør ved at sende Kundens anmodning til Underleverandørerne i området. Afhentning af Kundens varer på det ønskede tidspunkt afhænger af, at en Bruger accepterer anmodningen.
Underleverandøren har efter eget skøn ret til at acceptere eller afvise en anmodning om transport.
Kunden kan vælge, at varerne må stilles udenfor den angivne adresse. I så fald skal Kunden tydeligt angive dette ved bestillingen. Når varerne er placeret i henhold til Kundens anvisninger, anses leverin-gen for at være sket, og Underleverandøren giver besked herom via applikationen. Herefter anses risi-koen for varerne for at overgå til Kunden, og varerne er ikke længere omfattet af hverken Underleve-randørens eller FragtDanmarks forsikringer.
Kunden er forpligtet til at sikre, at Kunden selv eller en anden bemyndiget modtager af varerne er til stede på den adresse, som Kunden har angivet som rette leveringssted, når Underleverandøren an-kommer. Dette gælder dog ikke, hvis Kunden har givet samtykke til, at varerne må stilles udenfor.
Hvis der ikke er en bemyndiget modtager til stede på den angivne leveringsadresse, skal Underleveran-døren forsøge at kontakte Kunden med henblik på at aftale vilkårene for en alternativ levering. I denne situation vil Kunden være forpligtet til at betale for de ekstra omkostninger, der er forbundet med en sådan alternativ levering. Dette gælder dog ikke, hvis Kunden har givet samtykke til, at varerne må stilles udenfor.
Hvis Underleverandøren ikke kan komme i kontakt med Kunden, er Underleverandøren berettiget til at stille varerne udenfor adressen efter en ventetid på ti minutter. Kunden betaler for ventetiden. Herefter anses risikoen for varerne for at overgå til Kunden, og varerne er ikke længere omfattet af hverken Underleverandørens eller FragtDanmarks forsikringer.
Kunden må ikke anvende FragtDanmarks platforme til at bestille transport af følgende varer:
• Ulovlige eller farlige varer, som eksempelvis sprængstoffer, farlige kemikalier, fyrværkeri, nar-kotika, våben, ammunition
• Gas og/eller luft under tryk, butan, metan, propan og andre flydende gasser, eller petrokemika-lier og
• Varer, der skal anvendes til eller er opnået i forbindelse med ulovlige handlinger.
Hvis Kunden alligevel anvender FragtDanmark til transport af ovenstående varer, er disse varer ikke omfattet af hverken Underleverandørens eller FragtDanmarks forsikringer.
Tilmelding til og download af Appen er gratis.
De til enhver tid gældende takster for transporttjenester findes i Appen. De gældende takster afhænger af det valgte transportmiddel, tidspunktet for afhentning samt tid og distance for transporten.
FragtDanmark kan til enhver tid ændre eller opdatere disse takster, og det er Brugerens ansvar at holde sig informeret om de aktuelle takster for transporttjenesterne som bestilles via FragtDanmark Platformen.
Brugeren vil forinden en bestilling få et estimeret prisoverslag for transportens udførsel via applikationen. Vejledende prisoverslag er ekskl. broafgift, færgebillet, parkeringsafgift, affaldsafgift eller andre brugerbetalinger forbundet med transporten.
Der foretages en reservation på Kundens tilknyttede kreditkort ved afgivelse af bestilling svarende til det estimerede prisoverslag. Det er først når transporten er gennemført, at det endelige beløb trækkes fra Kundens tilknyttede kreditkort. Såfremt det endelige beløb for transporten overstiger det estimerede pris-overslag, vil dette delbeløb herefter blive trukket fra Kundens kreditkort. Såfremt det endelige be-løb for transporten er mindre end det estimerede prisoverslag, vil dette delbeløb herefter blive frigivet på Kundens kreditkort.
Såfremt betaling ikke kan gennemføres, og transporten er blevet udført, vil Kundens efterfølgende blive opkrævet betaling for transporten. FragtDanmark forbeholder sig ret til at overdrage sagen til inkasso i henhold til reglerne herom, såfremt Kundens ikke betaler rettidigt.
Såfremt Kunden ønsker at annullere en transport, skal Kundens gøre dette inden for 5 minutter efter, en Underleverandør har accepteret transporten. Såfremt transporten ikke er aflyst inden for de 5 minutter efter en Underleverandør har accepteret turen, vil Kunden blive opkrævet et gebyr svarerende til 25% af opgavens pris.
Såfremt Underleverandøren er ankommet til afhentningsstedet, skal Brugeren betale minimumsprisen for transporten.
FragtDanmark forbeholder sig ret til at indføre et gebyr forbrug eller download af Appen og / eller tjenesten. Såfremt FragtDanmark beslutter at indføre et sådant gebyr, vil FragtDanmark underrette Kun-dens herom samt tillade, at Kunden enten kan fortsætte med aftalen på de nye vilkår eller opsige denne.
FragtDanmark tilbyder udlejning af flyttekasser og nedpakningstjenester. Hvis Kunden gør brug af dette tilbud, skal følgende overholdes:
Flyttekasser:
• Flyttekasserne må ikke opbevares udendørs eller udsættes for kulde, frost eller fugt, da de er lavet af pap.
• Det er ikke tilladt at skrive direkte på flyttekasserne. Det anbefales at bruge etiketter.
• Flyttekasserne må ikke beskadiges med huller eller revner. Kunden vil blive pålagt at erstatte flyttekasser, hvis de beskadiges.
Kunden kan, ved at meddele FragtDanmark, beholde flyttekasserne til opbevaring mod betaling af deres værdi.
Når FragtDanmark ankommer til adressen, skal godset være pakket og klar til afhentning. Kunden skal være til stede og klar til at modtage godset ved ankomsten.
Hvis Kunden ikke har nedpakket godset inden FragtDanmark ankommer, pålægges Kunden et ventege-byr pr. påbegyndt kvarter.
FragtDanmark giver Kunden et prisoverslag over forventet tid til flytningen. Kunden vil ikke blive efter-faktureret for forsinkelser, som skyldes FragtDanmarks forhold.
Kunden må forvente at blive efterfaktureret for forsinkelser, som skyldes forhold hos Kunden, som FragtDanmark ikke har indflydelse på.
Inden FragtDanmark kører ud til Opgaven, skal Kunden have sendt en beskrivelse af det beskrevne gods, der skal transporteres. FragtDanmark forbeholder sig retten til at afvise transport af ekstra gods ud over beskrivelsen, hvis der er manglende plads eller sikkerhedsrisici.
Store møbler som skabe, senge og andre møbler skal adskilles og pakkes forsvarligt inden FragtDan-mark transporterer dem. Hvis Kunden ikke adskiller eller pakker møblerne forsvarligt, forbeholder FragtDanmark sig retten til at afvise hele eller dele af Opgaven.
FragtDanmark kan indgå aftaler med Kunden om at transportere samlede møbler uden adskillelse ved skriftlig aftale herom. Kunden bærer herefter risikoen for ridser, skader mv.
Ved flytning af dyre møbler og kunstgenstande vil FragtDanmark udvise omhu, men påtager sig ikke ansvar eller risiko for eventuelle skader eller ridser på godset.
Kunden skal selv være opmærksom på, om store møbler kan flyttes ind/ud af ejendommen. FragtDan-mark påtager sig ikke ansvar for ridser, forkerte målinger eller andre forhold, som skyldes, at Kunden ikke har givet tilstrækkelig information ved beskrivelsen af Opgaven.
Anvendelse af FragtDanmarks platforme sker på Kundens eget ansvar.
De oplysninger og anbefalinger, som Kunden modtager på FragtDanmarks platforme, er alene beregnet til generelle informationsformål og udgør ikke rådgivning.
Brugeren skal holde FragtDanmark skadesløs med hensyn til tab eller udgifter, der opstår i forbindelse med Kundens misligholdelse af nærværende betingelser.
Kunden skal anmelde skaden på den tilgængelige skadeanmeldelsesblanket, som findes på FragtDan-marks digitale platform kaldet ”FragtDanmark”, senest 24 timer efter endt opgave, via kontaktformula-ren på FragtDanmarks hjemmeside.
Skaden skal anmeldes senest 24 timer efter endt opgave for at blive betragtet som rettidigt anmeldt.
FragtDanmark yder ikke refusion eller dækker andre former for tab, som Kunden måtte lide som følge af Underleverandørens forhold. FragtDanmark bistår dog Kunden med at anmelde skaden.
betingelser
Handelsbetingelser for erhvervsdrivende 12966
FragtDanmark er dataansvarlig i overensstemmelse med Databeskyttelsesforordningen i relation til registrering af data på FragtDanmarks platforme.
FragtDanmark
Adresse
Cvr
I forbindelse med din registrering som Bruger giver du FragtDanmark oplysninger om følgende:
• Navn,
• E-mail,
• Kreditkort, og
• Telefonnummer.
FragtDanmark indsamler og behandler ovenstående oplysninger i følgende tilfælde:
1 Når du direkte afgiver oplysninger f.eks. ved henvendelse eller oprettelse af konto,
2 Når du anvender FragtDanmark Platformen, og
3 Når du interagerer med andre platforme eller tjenester, f.eks. sociale medier, såfremt du anvender
FragtDanmark indsamler og behandler oplysningerne om din placering, specifikke tjenestebehov, transaktionsoplysninger, anvendelse af FragtDanmark Platformen, oplysninger om mobilenhed samt data om kommunikation med FragtDanmarks Underleverandør (som er godkendt af FragtDanmark og har accepteret FragtDanmarks almindelige betingelser for Underleverandør.
Ved bestilling af transport samtykker du til, at FragtDanmark videregiver oplysningerne om dit navn, telefonnummer, bestillingsdata såsom adresser, tur-instruktioner, estimeret pris, og placering til Fragt-Danmarks Underleverandør.
Formålet med indsamlingen af ovenstående oplysninger er at sikre, at FragtDanmarks Underleverandør kan gennemføre transportydelsen på vegne af dig.
Som Bruger samtykker du til, at FragtDanmark må anvende oplysningerne i forbindelse med følgende:
1 Levering af produkter, tjenesteydelser og kundesupport gennem FragtDanmark Platformen
2 Kommunikation med FragtDanmarks underleverandør og/eller FragtDanmark
3 Fremsendelse af relevante beskeder og information til dig såsom nyheder, udviklingstiltag, nye samarbejdsmuligheder og kvalitetssikring
4 Personliggørelse samt generel forbedring og udvikling af FragtDanmarks ydelser
Dit brug af FragtDanmark Platformen vil generere data ved bestilling af transport, og du kan tilgå de lagrede bestillingsdata direkte via FragtDanmarks platforme. Oplysninger om dine bestillingsdata registreres for at kunne betjene dig som Bruger, for at kunne dokumentere transportens pris overfor dig og partneren, samt for at overholde gældende lovgivning, herunder bogføringsloven. Du ejer alle rettigheder til dine bestillingsdata, der behandles på FragtDanmark Platformen. FragtDanmark må kun anvende sådanne bestillingsdata i det omfang, det er nødvendigt for at levere de ydelser, som er beskrevet i Handelsbetingelserne.Anonymiserede bestillingsdata anvendes til udvikling af statistik i forbindelse med ydelserne, der tilbydes via FragtDanmark Platformen, videreudvikling af FragtDanmark Platformen, planlægningsformål fx ruteoptimering og tilrettelæggelse af kapacitet, overvejelser om prissætning eller ethvert andet formål. Før bestillingsdata medtages i en anden database, skal FragtDanmark sikre, at de anonymiseres på en sådan måde, at det ikke er muligt at identificere enkeltpersoner.
FragtDanmark forpligter sig til at holde alle bestillingsdata fortrolige i forhold til tredjeparter med undtagelse af tredjeparter, der bidrager til varetage dine leveringer som anført i Forretningsbetingelserne. FragtDanmark forpligter sig til at implementere hensigtsmæssige tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre, at data beskyttes mod hændelig eller ulovlig tilintetgørelse eller ændring, hændeligt eller ulovligt tab og enhver tredjeparts uautoriserede adgang.
Betaling for gennemført transport foregår via dit tilknyttede kreditkort, og FragtDanmark anvender en betalingstjenesteudbyder til at forbinde dit tilknyttede kreditkort til FragtDanmarks Platforme.
Ved brug af FragtDanmarks Platforme er du indforstået med, at FragtDanmark videregiver dine beta-lingsoplysninger til anvendte betalingstjenesteudbyder for at foretage betaling for dine bestilte kørsler. Dine betalingsoplysninger behandles af hensyn til opfyldelse af Forretningsbetingelserne som du ved brug af FragtDanmark Platformene er part i jf. Artikel 6b i
Behandling og opbevaring af persondata
Dine personoplysninger vil altid blive behandlet i overensstemmelse med god Databehandlingsskik og i henhold til gældende lovgivning herom.
FragtDanmark vil opbevare dine persondata ved anvendelse af FragtDanmarks Platforme, og vil kun være berettiget til at behandle dine persondata ud fra dine dokumenterede instruktioner samt i det omfang, det er nødvendigt for at levere ydelserne i henhold til Handelsbetingelserne
Adgangen til dine persondata begrænses mest muligt, således at kun de personer, der har brug for oplysningerne har adgang. Personer med autorisation til at behandle personoplysninger er underlagt en hensigtsmæssig lovpligtig fortrolighedsforpligtelse, og FragtDanmark har desuden vedtaget en intern persondatapolitik, som alle medarbejdere skal overholde, såfremt vedkommende har adgang til persondata. FragtDanmark er dataansvarlig for behandling af dine personoplysninger og gør brug af databehandlere i forskellige situationer som fx til betaling, administration, markedsføring, analyse og udvikling. Disse databehandlere er leverandører, rådgivere, marketingbureauer, pengeinstitutter, inkassobureauer mv. Når dine oplysninger deles med databehandlere, sikrer vi de nødvendige garantier og sikkerhedsforan-staltninger og overholdelse heraf ved at lave databehandleraftaler med dem. Befinder vores databe-handlere sig uden for EU/EØS, laves aftaler der overholder de EU-godkendte standarder for overførsel af persondata.
Du kan til enhver tid efter skriftlig anmodning til info@Fragtdanmark.dk modtage meddelelse om, hvilke oplysninger FragtDanmark behandler om dig i henhold til gældende lovgivning herom.
Snarest muligt og som hovedregel inden 4 uger efter modtagelsen af din anmodning, vil oplysningerne blive udleveret. Når oplysningerne er udleveret kan du tidligst anmode om tilsvarende oplysninger igen med rimeligt mellemrum herefter. Ved at logge ind på FragtDanmark Platformen kan du dog hurtigt selv få et overblik over de fleste data, der er registreret om dig.
Hvis de oplysninger eller data, der behandles om dig, er urigtige eller vildledende, kan du kræve disse data berigtiget, slettet eller blokeret. Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod, at oplysninger om dig gøres til genstand for behandling.
Du kan også til enhver tid tilbagekalde dit samtykke til behandlingen af personoplysninger. Du skal dog være opmærksom på, at vores behandling i langt de fleste tilfælde enten er et krav, der følger af lov-givningen, eller er nødvendig for, at du kan være Bruger hos FragtDanmark, og vi kan betjene dig.
Persondata skal i alle tilfælde slettes, når det ikke længere er nødvendigt at opbevare data i relation til de ovenfor angivne formål, medmindre loven forpligter FragtDanmark til at fortsætte med at opbevare oplysningerne for at opfylde lovpligtige forpligtelser såsom til enhver tidgældende bogføring regel. Som udgangspunkt slettes dine data 5 år efter ophør af anvendelse af FragtDanmark Platformen af hensyn til bogføringslovens regler.
Som Bruger giver du tilladelse til, at FragtDanmark kan henvende sig med orienterende mails, SMS eller opkald indeholdende nyheder, udviklingstiltag,nye samarbejdsmuligheder, kvalitetssikring mv. Samtykket kan til enhver tid begrænses eller tilbagekaldes ved henvendelse til FragtDanmark viaemail til info@Fragtdanmark.dk
Fra tid til anden foretager vi opdateringer af eller tilføjelser til denne persondata politik om beskyttelse af personoplysninger, så den afspejler en ny eller ændret praksis vedrørende beskyttelse af personoplysninger.Du kan altid øverst i denne persondatapolitik se, hvornår politikken sidst er opdateret eller ændret. I tilfælde af væsentlige ændringer, vil dette blive oplyst ved en synlig meddelelse på www.Fragtdanmark.dk eller via e-mail til din tilknyttede emailadresse. FragtDanmark kan til enhver tid ændre i afsnittet om fortrolighed, men du modtager underretning herom, såfremt der er tale om væsentlige ændringer. Hvis du ikke kan acceptere de ændrede vilkår, skal du ophøre med at bruge FragtDanmarks Platforme og slette din konto.
Klager vedrørende FragtDanmarks behandling af dine persondata skal indgives skriftligt til info@Fragtdanmark.dk
Medfører dette ikke en afklaring, kan en eventuel klage herefter sendes til Datatilsynet. Den aktuelle kontaktadresse kan findes på www.datatilsynet.dk.